Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Denne Populære Vinen Rangeringer Og Anmeldelser, Ideen Om Unike Oppskrifter, Informasjon Om Kombinasjoner Av Nyhetsdekning Og Nyttige Guider.

Kultur

Hvorfor gjøre vinutdanningen mindre tett kan redde industrien

For den tredje og siste episoden i vår tredelte serie som fremhever flere av 2023s Future 40 Tastemakers , tar Marie Cheslik opp et viktig spørsmål: 'Hvordan gjør jeg vin tilgjengelig for alle?'



Som en Chicago-basert sommelier og gründer la Cheslik merke til at vin ikke var et veldig hett tema i Midtvesten. Men det var ikke nødvendigvis fordi folk ikke var interessert. Ofte overveldet av bransjesjargong og tette kulturelle oppfatninger, hadde de bare ikke et trygt og informativt sted å snakke om det.

Du vil kanskje også like: Er du en vinsnob? 8 røde flagg å se

I 2020 grunnla Cheslik Slik Wines som en vinutdanningsplattform for å gjøre vin morsommere og mer tilgjengelig. Hennes oppgave er å hjelpe flere mennesker til å bli trygge på vin ved å oversette kompleks terminologi til vanlig engelsk og lage et støttende fellesskap, som hun kjærlig kaller sin «Slik Squad».



Cheslik har siden utvidet rekkevidden til TikTok , der hennes relaterte sketsjer hjelper over 65 000 følgere til å føle seg sett, komfortable og hørt – en viktig ingrediens for å skape en mer inkluderende industri, bemerker hun.

Hør mens Cheslik deler sin bransjereise; finner innsiktsfulle paralleller mellom hennes tidligere karriere som registrert sykepleier og vinbransjen; og deler sin visjon for et mer inkluderende vinlandskap.

  Apple Podcast-logo
  Google Podcast-logo


Avskrift av episode

Transkripsjoner genereres ved hjelp av en kombinasjon av talegjenkjenningsprogramvare og menneskelige transkriberinger, og kan inneholde feil. Vennligst sjekk den tilsvarende lyden før du siterer.

Høyttalere : Samantha Sette, Marie Cheslik, Jacy Topps

Jacy Topps 00:09

Hei, og velkommen til Podcasten for Vinentusiast. Du serverer drikkekulturen og menneskene som kjører den. Jeg er Jacy Topps. Dette er den siste episoden i vår tredelte serie som fremhever noe av årets funksjoner. 40 smaksmakere Wine Enthusiast har alltid hatt som mål å sentrere lokalsamfunn som tradisjonelt har vært utelatt fra vinsamtalen. Tidligere 40 under 40. The future 40 er sammensatt av innovatører, smaksmakere talsmenn, og de bringer dem vinindustrien inn i fremtiden. Noe som fører meg til gjestene våre denne uken. Marie Cheslik. Marie er en sertifisert sommelier og grunnleggeren av Slik Wines, et selskap som har som oppgave å tilby tilgjengelig vinutdanning. Marie setter seg ned med vår digitale nettprodusent Sam Sette. Så hør på mens Marie forklarer hvorfor hun brenner for å gjøre vinutdanning mer tilgjengelig, hva hun synes er frustrerende i vinområdet, den ene tingen hun ville lært hvis hun bare måtte lære én ting om vin, og hvordan hun gjør sin nettbaserte utdanningsplattform engasjerende og interaktiv. Kallet er en drømmesamling av California-viner som tilbyr et særegent utvalg av varianter, stiler og best i klassen Appalachians. Vinmaker James MacPhail gir hver vin en klar, enestående stemme, og jobber med kjente familiedyrkere for å lage Chardonnay, Pinot Noir og Cabernet Sauvignon, mens han samler over 7090 pluss poeng i prosessen. Bli med i en av kallene, fullt tilpassbare vinklubber for første gangs tilgang til nye utgivelser, spesielle bibliotekårganger og mer. Med fire medlemsalternativer er det en klubb for hver vinelsker, motta tre forsendelser per år, eller prøv det månedlige abonnementet som leverer tre flasker i måneden rett på døren. For mer informasjon og tilgang, besøk oss hos den ringende wine.com backslash-entusiasten.

Samantha Sette 02:29

Hei alle sammen og velkommen til Podcasten for Vinentusiast. Mitt navn er Samantha Setter og jeg er den digitale nettprodusenten her hos Wine Enthusiast, og i dag har jeg gleden av å snakke med Marie Cheslik, en av årets fremtidige 40 æresbevisninger. Hvert år anerkjenner Wine Enthusiast et mangfoldig sett av smaksmakere som bringer drikkebransjen inn i fremtiden. Blant dem er vinmakere, pedagoger, bryggersommelierer og alle slags fagfolk som finner unike måter å åpne dører på og bygge broer i bransjen. Marie er en sertifisert sommelier og grunnleggeren av slik viner, en morsom, tilgjengelig, men likevel informativ vinutdanningsplattform. Før vi dykker inn i verden av tilgjengelig vinutdanning, Marie, har du noe imot å dele litt mer om deg selv og hvordan slike viner ble til?

Marie Cheslik 03:14

Sikker. Og du klarte det. Det var bra. Egentlig bare heisen min er egentlig ikke, men ja, jeg heter Marie Cheslik. Jeg tror på morsom, tilgjengelig, hverdagslig vinutdanning og startet slik viner, som bare er enden av etternavnet mitt. Så det er S L I K som startet i begynnelsen av COVID i august 2020. Bestemte meg virkelig for hvor jeg ville gå i vinverdenen. Jeg jobbet på restauranter før COVID. Jeg jobbet selv som sykepleier før jeg jobbet på restauranter. Så jeg har levd et par liv og virkelig bestemt meg for at vin var noe jeg var lidenskapelig opptatt av, men også mennesker og utdanne folk bak. Så slik viner var min måte og mitt oppdrag om å utforske hvordan jeg gjør vin tilgjengelig for alle? Og hvordan ser det ut? Og da vi startet den gangen, så det mer ut som virtuelle hendelser fordi det åpenbart var veldig populært i begynnelsen og COVID. Og det har egentlig bare endret seg over tid. Og jeg visste at det måtte skje for at glatt skulle vokse. Men oppdraget forblir det samme ha en morsom og tilgjengelig vinutdanning for alle. Og måten dette begynte å bli til Ja, virtuelle arrangementer, ja, gjøre arrangementer for folk. Men det begynte å bli mer til en nettbedrift, egentlig ting der jeg begynte å lage innhold, ikke bare for slik selv å annonsere det jeg gjør og mine ferdigheter, men også for andre mennesker. Jeg begynte å få anerkjennelser fra mange forskjellige typer vinmerker. Og folk begynte virkelig å like innholdet jeg laget. Og jeg fikk en liten tilhengerskare ganske raskt. Jeg har nesten 90 000 følgere på alle plattformene mine, og jeg bruker dem virkelig som en tilbakemeldingstavle for å si: Hva liker du med vin? Hva synes du er frustrerende med vin? Hva skulle du ønske fantes i vinverdenen, så jeg kaller dem kjærlig, mitt glatte lag, menneskene som følger meg, mine følgere som jeg prøver mitt beste for å samhandle med alle som når ut til meg. Og det har virkelig skapt denne sterke strukturen av produktmarkedet som passer inn i vinmarkedet. Så jeg har laget et nettbasert vinkurs som jeg føler passer utrolig godt til sliktroppen og deres behov. Og jeg jobber også med noen bøker om hvordan man leser en vinetikett, som er at hvis jeg måtte lære én ting om vin, ville det sannsynligvis vært den tingen. Så det er på oppdraget om en glatt tilgjengelig vinutdanning for alle.

Samantha Sette 05:36

Tusen takk for at du deler alt dette. Det virker som om oppdraget ditt utvides i så mange forskjellige retninger. Og jeg vil gjerne ta et skritt tilbake et øyeblikk, fordi du nevnte at du har en tidligere historie innen helsevesenet. Og så hvor kom den pivoten inn. Og hva inspirerte deg egentlig til å begynne med vin?

Marie Cheslik 05:53

Ja, det er en vits der inne om sykepleiere som trenger et glass vin på slutten av dagen, eller en hvilken som helst helsepersonell, spesielt under COVID. Vel, jeg begynte i sykepleien fordi jeg likte mennesker. Og jeg likte virkelig å komme i kontakt med folk. Og jeg likte virkelig å føle at jeg hjalp til, ikke sant. Og en virkelig åpenbar objektiv måte å hjelpe noen på er å redde livet deres. Og så da jeg var yngre, var det mest fornuftig. Og så da jeg begynte på sykepleierskolen, jobbet jeg som vert på en restaurant her i Chicago, hvor jeg fortsatt bor utenfor, og jeg elsket det, som om jeg jobbet på denne typen dumme bro-bar i Chicago sentrum, og hadde egentlig ingen mulighet til å like det så mye som jeg gjorde. Men jeg husker at jeg var som 19. Og vi hadde like faner bak verten, og at vi kunne skjenke øl til folk som ventet. Og jeg syntes bare det var det kuleste. Og jeg tenkte at restauranter er kule. Som, jeg virkelig digger dette, ikke sant. Og så da jeg begynte å jobbe som sykepleier, var jeg som, du vet, det er greit å være sykepleier, ikke sant? Det gjør mange mennesker fornøyde og glade. Men jeg vet bare at det er denne andre tingen jeg må forfølge. Og jeg må vite mer om og se hvor langt jeg kan ta med det. Og så ja, å komme inn på vin var egentlig bare min måte å komme inn på en restaurant på. Det var en restaurant av høyere kaliber, jeg ville virkelig gjøre noe Michelin-stjerne, bare noe av det øvre sjiktet. Og jeg følte at vin bare var en kompetanse som mange andre mennesker ikke hadde. Og jeg ville ha et bein i det. Så å komme inn på vin fra helsevesenet var egentlig mer pragmatisk enn noe annet. Men det har blitt til noe så sinnsykt som dette. Og jeg har bare elsket hvert trinn av det.

Samantha Sette 07:35

Absolutt. Og hva har overrasket deg mest så langt på denne reisen fra denne overgangen spesifikt?

Marie Cheslik 07:43

Det som overrasket meg mest er hvor likt det å jobbe som sykepleier er å jobbe på en restaurant. Og til og med det jeg gjør nå, det er en så lik kompetanse med å ta komplekse emner, enten det er diabetes eller hjertesvikt, og oversette det til vinens verden, jeg ser så mange paralleller til tilgjengelighet og merkelig sjargong og bare være for kompleks, ikke sant? Eller kanskje til og med et lite tabu av å snakke om døden på noen måter, ikke sant? Som, jeg ser mange paralleller innenfor vinverdenen. Og jeg vil også spøke med at jeg føler at jeg får vann til folk i begge scenariene, enten det er på sykehuset eller på en restaurant, det var hovedjobben min var 40 %, å fylle opp vannglass.

Samantha Sette 08:30

Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Og jeg kommer fra en liten vitenskapelig helsefaglig bakgrunn, om du vil, også. Og du har så rett, og at det er så mye folk ikke vet om vin. Og det er vanskelig fordi det er enkelt å forstå at det ikke er veldig lett å kommunisere. Og det er den barrieren der, som jeg antar er det du prøver å bryte bort fra, er å prøve å komme forbi det heller.

Marie Cheslik 08:53

Ja, absolutt.

Samantha Sette 08:55

Og så hvorfor vin og ikke øl, fordi du nevnte at du startet med å skjenke glassene dine.

Marie Cheslik 09:02

Jeg følte at det var flere muligheter innenfor vin, som vin bidrar til 30 % av restaurantsalget. Og så følte jeg at jeg kunne bidra mer, jeg kunne bli mer verdifull for en restaurant ved å forstå vin. Og selvfølgelig, verden av øl har historie er like kompleks som verden av vin. Men det var bare noe som virkelig gjorde meg oppmerksom på vinens verden. Og jeg tror også det er et stort spørsmålstegn med vin også. Som, jeg er fra Milwaukee, Wisconsin, og så jeg har drukket noen øl før. Jeg har gjort det, jeg skjønner det, men jeg føler at americana-kulturen allerede har omfavnet ølkulturen. Som jeg følte at det allerede var noen svar på det å være som, vel, det er håndverksbryggerier som folk elsker og folk elsker spesielt i Midtvesten. Og med vin. Det er som om jeg ikke ser noen snakke om vin i Midtvesten, og hvis noen er det, kan jeg sverge på dette? Jeg vil ikke sverge, men du. Noen mennesker bare, du vet, bajser virkelig hele vingreia, ikke sant? Og jeg har ønsket å kunne løse det. Og jeg føler at jeg mener, jeg føler at jeg har det, og jeg følte at jeg kunne på det tidspunktet, og så det er min reise med slick prøver å finne ut hvordan jeg kan gjøre det mer tilgjengelig.

Samantha Sette 10:18

Absolutt. Og så hva tror du det er med vin som gjør den utilnærmelig kontra øl versus kanskje en margarita? Eller ser det ut til at hermetiske cocktailer er over alt?

Marie Cheslik 10:27

Ja, sikkert. Jeg mener, det er et par forskjellige ting, ikke sant. Og jeg tror du kan gå mange forskjellige veier med denne samtalen. Men i hodet mitt føler jeg at det er, det er en kombinasjon, de to største tingene er terminologien. Og akkurat som begrepene vi bruker i vinverdenen, og bare den kulturelle oppfatningen, så på en måte som jeg hentydet til tidligere med helsevesenet, som at du kan beskrive diabetes for noen veldig bra, eller veldig dårlig. Og hvordan du gjør det vil til slutt avgjøre hvor kompatible de er med hvordan de bruker insulin, eller hvor mye de tar vare på seg selv, ikke sant. Som om det er en veldig kraftig ting å effektivt kunne kommunisere disse komplekse temaene på en måte som er tilgjengelig. Og jeg tror mange, det er mange som prøver å gjøre det. Og jeg tror mange bommer på et par ting. Og vi er fortsatt litt for jargony, vi bruker fortsatt ord som du vet, tannin og surhet, til og med ben og slike ting, der folk bare blir forvirret av det. Disse ordene er for eksempel viktige når du lærer mer om vin, men du kan ikke alltid bruke det ordsettet med en gang. Så jeg tror bare begrepene vi bruker kan være veldig skremmende for folk. Og så selvfølgelig, de kulturelle oppfatningene. Jeg lager tiktoks hele dagen nå, ikke sant. Og jeg ser trender innen vininnhold. Og de jeg alltid ser de mest populære vinvideoene er de der folk gjør narr av vinsnobber, ikke sant? Som de alltid blåser opp, enten det er en slags sketsj av noen som falske vinsmaking, eller som, du vet, du er på en vinsmaking. Og dette skjer, ikke sant? Som at folk forholder seg så mye til det. Og det er åpenbart et smertepunkt for folk. Vin har blitt assosiert med like raffinement og raffinement for alltid. Og folk vil vel ikke se dumme ut? Og folk liker, ha dette presset for å få det riktig, sitere, fjerne sitat, når de smaker eller snakker om vin, og derfor vil du iboende føle deg utilnærmelig når du ikke vil gjøre disse feilene. Så det er de to største tingene jeg ser hvis du er på tilgjengelighet innen vin.

Samantha Sette 12:32

Det er så sant. Jeg husker da min første vinsmaking noensinne, jeg følte meg så redd fordi jeg følte at jeg ble testet. Som om det var en quiz. Og jeg trengte å få det rette ordet og noe sånt som brunfarge og som om jeg ikke engang vet hva like betyr. Og jeg føler meg rart å si det på denne podcasten akkurat nå. Men det er det, det er så mange nyanser der. Og så jeg antar hvilket råd ville du gitt til noen hvis de var i en slik situasjon? Hvor de ikke vet hvordan de skal beskrive en vin eller de følte det presset? Eller hvordan kan du bli kvitt det presset? Hvordan kan du lindre det?

Marie Cheslik 13:06

Ikke sant. For meg? Jeg føler at hvorfor jeg begynte slik at jeg følte at utdanning var svaret på dette spørsmålet. Det er som utdanning og å ha et godt fellesskap, ikke sant. Og når jeg sier med begge disse tingene som utdanning, trenger du liksom å vite, grunnlinjen, ikke sant? Og jeg sidestiller det som å lære et språk som du kan, hvis du er en slik person som kan ta en fransktime, ta en spansktime og lære fransk eller spansk ved å sitte i klasserommet, som fantastisk, mer kraft til deg, det bør du gjøre. Og det kan du gjøre med vin. Og det er mange flotte gratisressurser der ute. Men de fleste ville nok hatt større utbytte av å flytte til Frankrike, vet du, eller flytte til Mexico for å lære et nytt språk og bare bli helt oppslukt i det. Det er det skumlere alternativet. Folk gjør ikke det alternativet. Men at hvis du virkelig ønsker å gjøre det slik, ville det være den beste måten å gjøre det på, er bare å fordype deg helt. Og jeg finner det selvfølgelig, hvis du ikke har midler til å flytte til Napa eller burgunder med en gang, du vet, bare å finne en gruppe mennesker som du føler deg bra med og som snakker språket ditt og du virkelig stemmer overens med og enten det er personlig på en vinbutikk, det er rett nede i gaten, ikke sant? Som jeg kjenner mange mennesker som deltar på smaksprøver på vinbutikker, og det får dem til å føle seg mer komfortable og være som, Å, det er rett nede i gaten. Jeg skal dit etter jobb. Og du vet, jeg liker virkelig hvem som jobber der eller hva som helst, ikke sant? Slik er løsningen min på et nettbasert svar på det, der så mye av det vi gjør er på nett, men hvis vi kan ha et nettsamfunn som får folk til å føle seg velkomne og ha det bra, og jeg lager innhold som er tilgjengelig og som er ganske dumt og gir mulighet for ærlige samtaler om like, jeg vet ikke hva tanniner er, og være som, det er greit. Det er kult. Velkommen. Du vet, kom inn. Så å finne en god gruppe mennesker og fordype deg i den gruppen mennesker jeg føler er den beste måten å gjøre det på.

Samantha Sette 15:00

Absolutt. Hva slags mennesker finner du når det kommer til fellesskapene? søker denne informasjonen og søker denne utdannelsen?

Marie Cheslik 15:09

Ja. Så jeg mener, jeg er basert i Chicago, ikke sant? Jeg er virkelig Midtvesten, jeg tar det opp av og til på siden min. Så jeg tror mennesker gjør denne veldig naturlige tingen der de graviterer mot mennesker med lignende felles opplevelser, eller noen som til og med ser ut som dem. Dette er bare menneskelig psykologi. Så jeg tror jeg får mange fra Midtvesten, og jeg får mange kvinner som kommer til siden min som liker, det er bare så forfriskende å se noen som deg snakke om vin på en måte som er så letthjertet og morsom. Så det er på en måte den største klumpen av folk jeg får i den glatte troppen. Og så er jeg også tysk vinambassadør. Så jeg får mange internasjonale Squad-medlemmer også, noe som har vært veldig interessant fordi jeg prøver å ramme inn mye av samtalene mine og innholdet om American Wine Experience, som jeg føler for som en liten dukkert, dette kan være en hele nother podcast, i motsetning til å like European Wine Experience, der det er som om det fortsatt er den veggen, og det er fortsatt den barrieren. Men du vet, i det minste hvis du er i Tyskland, kan du gå til all saus innen rimelighetens grenser og være som, å, ja, vin er laget her er som du kan gå til, du vet, Mosel og være som, oh, yeah, som jeg ser en vingård, jeg skjønner det. Men for Chicago er det som, hvor går du, og folk vet ikke engang at vi lager god vin i Michigan. Folk vet ikke det ennå. Ikke sant? Eller folk har det sånn. Det er ikke, sitat unquote, som et ekte sted å lage vin. Men det er som om vi har så mye å lære på den amerikanske siden. Så det har vært interessant å se hva slags folk som følger slik. Men det har vært et stort utvalg. Det har vært fantastisk.

Samantha Sette 16:39

Ja. Og jeg la merke til at denne forskjellen dukket opp mellom å oppleve og å lære. Og det er det at jeg ikke vil kalle det en vegg eller en overgang, men det er nesten et grått område mellom de to hvor du kan ha begge deler og med en online virtuell plattform, hvordan simulerer du den opplevelsen? Hvordan kommer du til det læringsnivået,

Marie Cheslik 16:59

konsistens, jeg mener, jeg og konsistens, og virkelig nå ut til folk som når ut til meg, som jeg prøver å svare på hver DM jeg får, jeg prøvde virkelig å lage noe som er interaktivt, og som får folk til å føle sett, men dette tar selvfølgelig tid. Og jeg får det ikke alltid til. Du vet, som, noen ganger lager jeg et innhold og det flopper, jeg kommer til å gå greit, liksom, hvorfor skjedde det? Hva var det om hva jeg trenger å endre og få folk til å føle, de vil engasjere seg i det mer XYZ-ting. Så det er, du vet, det er, jeg har aldri drevet en bedrift før. Så jeg lærer på en måte disse tingene mens jeg går. Og jeg har lest mye som markedsføringsbøker, fordi mye av det jeg driver med er markedsføring og mye markedsføring er kommunikasjon. Så mange av disse leksjonene som markedsførere lærer om, som: Ok, du driver en bedrift, du vil at folk skal vite om det. Det er markedsføring, ikke sant? Det er reklame. Så jeg bruker på en måte min egen personlige erfaring med tingene jeg har lært i forretningsbøker og markedsføringsbøker. Og det er denne ene boken, Anne Hadley er en virkelig kjent som, markedsføringsekspert og forfatter. Og hun har dette flotte sitatet som jeg tenker på, som er god markedsføring som får selskapet til å se smart ut. Og god markedsføring får kunden til å føle seg smart. Så ikke gjør ting fordi du føler at det er en god idé. Som, det er kanskje et nyttig verktøy å starte bare for å se hva som fungerer. Men egentlig er det endelige målet som å tjene den personen og hjelpe andre de menneskene som hjelper slik-troppen til å bli sett, og hjelpe folk å føle seg komfortable. Så det er mitt endelige mål med det jeg prøver å gjøre for å få folk til å føle at de blir hørt.

Samantha Sette 18:36

Det høres virkelig tilfredsstillende ut. Og jeg elsker hvordan du snakket om markedsføring, fordi du ikke bare markedsfører for sliktroppen og slikviner, men også for vin generelt. Fordi det virker som om dette ikke er tilgjengelig, hvis det er et ord. I vinindustrien gjør det folk litt nølende. Men fra din erfaring, finner du ut at lekmannen som ikke kan mye om vin, de faktisk blir ganske begeistret for disse tingene når de har ordbruken og språket til å snakke om det.

Marie Cheslik 19:08

Ja, jeg elsker jeg elsker det. Det er en av mine favorittting når noen kommenterer eller sender meg en melding og de sier: Jeg drikker ikke vin, eller jeg liker ikke vin eller jeg tror ikke jeg liker vin. Men jeg elsker å se innholdet ditt. Og det er som om det er mektig. Som om jeg ikke vet hvor mange mennesker du kan konvertere på den måten for å gjøre det. Jeg synes det er en utrolig kraftig ting. Og jeg trodde egentlig ikke jeg ville ha evnen til å gjøre det bare ved å være meg selv. Men det er egentlig alt det er. Og det har vært utrolig givende, som du har sagt.

Samantha Sette 19:13

Og for disse menneskene. Hva tenker du når de legger ut på vinreisen og du ser dem vokse, du legger til rette for den veksten i dem. Hva ser ut til å være den mest tilfredsstillende delen av det?

Marie Cheslik 19:51

Jeg mener, kort sagt, du har sagt det som at jeg liker mennesker. Jeg liker å hjelpe folk. Det er det som gir meg glede. Det er min egoisme Bare det å se deg vokse er det som får meg til å gjøre det og får meg til å føle meg oppfylt. Som, jeg har sikkert hatt 12 personer fra et slikt lag som forfølger vin og holder meg oppdatert på vinreisen deres som profesjonell, på grunn av å se på tingene mine. Jeg hadde nettopp en telefon denne uken med denne fyren som jobber med salgsjobber og i LA, og han sa at jeg vil begynne med vin. Og jeg synes det er fantastisk. La oss snakke om at du vet, hva du er god på og hvordan du kan komme dit. Og han bare, du vet, han fortalte meg at han søkte på en salgsjobb innen vin, du vet, samme uke, samme dag arrangementer. Så det har bare vært som om resultatene er håndgripelige, og det er sprøtt. Og jeg hadde aldri trodd at jeg skulle klare det innenfor vinkanalen. Jeg mener, det er tilfredsstillende å gjøre det innenfor helsevesenet, absolutt å se resultatene av, du vet, det harde arbeidet ditt og sørge for at pasienten din er trygg og får reise hjem. Det er givende. Og min motsvarighet innen slick er å se folk komme inn i vin og få livet beriket gjennom det. Det er det som holder meg gående.

Samantha Sette 21:02

Og merker du at det er et vanlig mønster at folk ikke bare lærer om vin, men på en måte forfølger dette i karrieren og yrkeslivet?

Marie Cheslik 21:11

Du vet, jeg vil si at det sannsynligvis er det uvanlige scenariet, jeg tror de fleste vil like det. Folk som har tatt kurset mitt, jeg ville jeg trakk dem etter at de har tatt det, jeg vil si at sannsynligvis bare 20% av folk forfølger en mer profesjonell karriere, på grunn av det. Men jeg har heller ingen andre referansepunkter for det. Det er mye. Eller hvis det er litt, vet du, jeg har ikke noen bakgrunnskunnskap om lignende, hva WSET gjør for konvertering til neste kurs og slike ting, ikke sant. Men jeg tror bare jeg er min virksomhet og på en måte skjærer denne veien ut for meg selv. Jeg tror det er en kraftig ting. Jeg synes folk skal gjøre hva de vil med vindkunnskapen. Men jeg tror, ​​ja, en god del av dem ender opp med å gå til mer profesjonelle i motsetning til en hobbyrute, og bare livsberikelsesrute.

Samantha Sette 21:57

Absolutt. Nei. Og jeg tror det er et bevis på det faktum at vi alltid lærer, ikke sant? Er det ikke det som gjør oss morsomme og spennende, og vi er ivrige etter å bare suge til oss mer i verden. Og vin er et flott sted å gjøre det. Fordi det er denne tingen som for så mange mennesker bare er noe å drikke, det er rødt eller hvitt. Og så begynner du å skrelle bort lag, og det er så mye mer nyanser i det. Og det er en verden og mennesker som deg selv, som er så glade for å snakke om det.

Marie Cheslik 22:23

Absolutt. Det har vært fantastisk. Egentlig. Det har vært kjempebra.

Samantha Sette 22:28

Ja, og jeg tror dette er et flott sted å gå over til fordi jeg ønsker å snakke om TikTok. Jeg vil gjerne høre om opplevelsen din så langt, fra begynnelsen, antar jeg, når startet du det aspektet av plattformen og tilstedeværelsen din?

22:43

TikTok-foredraget, jeg mener, det har vært dumt, det er så sprøtt, jeg bare elsker hvert sekund av det, fordi det er så absurd, som, spesielt på TikTok, er det liksom mer, jo mer gal du er, jo mer sannsynlig vil du sannsynligvis bli lagt merke til. Så jeg tror det bare lar folk virkelig uttrykke seg på måter som jeg tror du egentlig ikke kan gjøre på andre plattformer. Så jeg startet TikTok, januar 2022. Så januar i fjor, og målet for meg selv i januar, sa jeg, jeg kommer til å legge ut en TikTok om dagen for januar måned og se hva som skjer. Og det gjorde jeg, og mitt første par strømmet til, siden det, du vet, må skje med sokken før du blir god på noe. Men ved slutten av måneden hadde jeg 10 000 følgere, sa jeg, det er galskap. Jeg har gjort dette i en måned og på Instagram, hvor jeg har gjort dette i et og et halvt år nå. Jeg har tre ganger flere følgere enn jeg har. Og det er som om det er interessant. Så la oss bare fortsette å gjøre det. Og så fortsatte jeg med det. Og så finner man liksom trender og nisjer som fungerer. Jeg gjorde slike komiske, stand up bit vinsmakingsanmeldelser som folk virkelig likte. Og det fikk meg opp innen mars til å like, 23 000 følgere, og jeg var som, wow, ok, det er liksom, jeg vet ikke hva dette er. Men jeg føler at jeg må fortsette å legge dette til repertoaret mitt og bare fortsette å gjøre det og se hva som skjer. Og nå, vet du, nå er jeg 65 eller noe sånt. Og det er og det er gode dager og dårlige dager med det, selvfølgelig. Og det er tider hvor jeg får en million visninger på en video. Og det er tider hvor jeg får 200 visninger på en video uten tilsynelatende grunn. Men det er bare fordi jeg lærer fortsatt, ikke sant. Jeg har bare gjort dette i et og et halvt år. Så jeg føler at jeg har mye under beltet fortsatt. Men det har vært veldig gøy. Og det er de fleste av kundene jeg får kommer fra sosiale medier. Mesteparten av salget jeg får til vinkurset kommer fra sosiale sosiale medier. Så det er et utrolig kraftig verktøy som jeg ikke har noe imot å bruke massevis av tid på, fordi det faktisk er annonseringsbudsjettet mitt som jeg ikke bruker penger på. Det er gratis. Det eneste som koster er arbeidskraften min. Og for meg er det verdt det og deretter prøve å utforske andre plattformer som YouTube også. Så det har vært en reise, men det har vært veldig bra.

Samantha Sette 25:07

Det er noe så kraftig her også, for spesielt med mediet som TikTok, ikke sant? Der innholdet, du ikke alltid søker det, lander det på en måte i fanget ditt. Og jeg tror at den raske veksten din viser, eller i det minste for meg, at dette er innhold som folk vil ha, men egentlig ikke vet hvordan de skal finne. Og det vokser, fordi det er viktig, og det er interessant, og folk liker det. Og så det virker som det er denne nølingen som vi har snakket om til å lære om vin, eller bare en uutnyttet nysgjerrighet på at du hjelper folk å lære om seg selv, og innse, hei, selv om jeg ikke liker dette, dette er kult å lære om selv om jeg ikke liker å drikke det.

Marie Cheslik 25:51

Ja, absolutt. Jeg føler meg som TikTok spesielt for jeg mener, jeg kunne igjen ha en helt annen samtale om sosiale medier. Men jeg synes TikTok er spesielt interessant, fordi du vil få vininnhold, selv om du ikke spiser noe annet vininnhold. Så noen ganger får du bare en tilfeldig video av hva de tror du vil like. Og så det betyr bare at rekkevidden din går så mye lenger, som, ja, du kan lære om vin og det kan, som kan tiltrekke seg en bestemt type person. Men hvis du kan legge til vin med et annet ferdighetssett du har, enten det er som, illustrasjon eller humor eller noe annet lignende verktøy som eller ferdigheter du er god på, føler jeg at det bare utvider deg enda mer, fordi jeg bruke mye humor med innholdet mitt. Så det er som om jeg ikke bare får en vinklientell, jeg blir også som folk som ser på komediesider, som er et mye større marked, en mye større pool på tick-token, vet du, spekteret. Så å bruke det du har, som også er litt som et kjent ordtak, innen business, akkurat som å bruke det du har det du er god på, bare fortsett å gjøre det. Og uansett hva folk liker, ikke slutt å gjøre det, ikke hvis du har en video som går viral, bare gjenta den til folk hater deg for den, helt til du bare er folk lei av den. Ikke sant. Så det har lært meg mye om ikke bare konsistens, akkurat som business generelt, det har vært veldig bra.

Samantha Sette 27:17

En av mine favorittting som jeg hører når jeg blir kjent med deg, og historien din er at når du hjelper andre mennesker å lære, lærer du underveis også. Og du eier den så mye. Og så hva er noe du tror du fortsatt må lære? Enten det handler om vin eller om å lære folk om vin, eller til og med TikTok, om du vil? Vel, det er mye å lære om tick tock, jeg tror vi alle sliter på den fronten.

Marie Cheslik 27:39

Jeg mener, ærlig talt, for, du vet, relatert til vin, jeg mener, for meg, de største kampene jeg har er virksomheten rundt vin. Som, jeg vet, jeg er god på disse ferdighetssettene. Som, jeg føler at jeg er en ganske effektiv kommunikator, du vet, kanskje dette ikke er som eventyrslutten. Men dette er som den virkelige slutten på, ok, jeg gjør det jeg gjør, og jeg elsker det. Og merker betaler meg for å gjøre XYZ-ting. Og det er kjempebra. Og det er utrolig. Og det lar meg spre det gode ordet om slick, spre det gode ordet om vin og fortsette å gjøre det jeg gjør. Men som, du vet, jeg kan knapt, jeg gikk ikke på handelshøyskolen, jeg lærer å sjonglere for å være hver eneste hatt i en bedrift. Og det er, det er vanskelig, vet du, og prøver å finne ut, hvor mye tid bruker jeg til fakturering? Hvor mye tildeler jeg til markedsføring kontra produktet mitt kontra fremtidige produkter? I motsetning til hvordan leder jeg et team, det var akkurat som, det er et helt ferdighetssett der det er, jeg lærer ikke dette. Jeg vet ikke. Jeg føler at jeg bare prøver å finne ut av det mens jeg går. Men når det gjelder produktet, ikke sant, så langt som selve vinen, det er en så gigantisk verden, og jeg kommer ikke til å vite alt. Jeg tror jeg er en ganske effektiv generalist, jeg lærer folk om vin, og jeg er ganske stolt av det. Jeg er litt mer spesifikk med tysk vin bare fordi jeg er en tysk vinambassadør, akkurat som helsevesenet, ikke sant? Du kan lære å bli en familielege, som er som mange forskjellige ting, ikke sant? Mest pediatri, eller du kan være nefrolog, ikke sant? Du kan spesialisere deg på bare nyrer hele livet. Og det kommer alltid til å endre seg, ikke sant? Og så setter jeg likhetstegn mellom vin og det der det er som om jeg kunne lære om Tyskland, sannsynligvis for alltid, vet du, jeg kunne nok bare finpusset på et enkelt sted og vært en spesifikk i lang tid, men jeg er glad for å være mer av en generalist fordi jeg føler at det lar en større gruppe mennesker bli begeistret. Og så er det bare å lage innhold rundt det som er effektivt som er interessant, og som fanger og holder oppmerksomheten. Så jeg føler at det er mange ting, men jeg vil si hovedsakelig forretningssiden og deretter innholdsskapingen rundt det, fordi det vil hjelpe forretningssiden av det.

Samantha Sette 29:54

Absolutt. Det er så mye å lære. Jeg elsker det du sa med å være generalist fordi vi trenger deg. Som om det hjelper deg å sette ting på et klarere språk fordi akkurat som i helsevesenet, kommer du ikke til å gå til nefrologen hvis jeg ikke vet det, jeg blusser. Du er forkjølet. Du drikker for mye vin.

Marie Cheslik 30:16

Ja, helt, helt.

Samantha Sette 30:18

Så jeg antar hva som er neste gang for slike viner, har du noe på gang eller ideer som du er åpen for å dele på denne plattformen?

Marie Cheslik 30:27

Ja, 100 %, jeg jobber med en serie bøker som heter hvordan man leser en vinetikett. Og denne bokserien kom opp, da jeg laget mitt nettbaserte vinkurs, som du også bør sjekke ut, koster det 189 dollar. Den er fire timer lang. Jeg klarte det for den glatte troppen. Det er veldig praktisk informasjon. Jeg elsker det. Jeg elsker at det er en ting jeg kan, som jeg kan gi til folk som jeg tror faktisk er nyttig innenfor vinverdenen. Men mens jeg laget det kurset, er det en del om hvordan du leser en vinetikett. Og jeg tenkte, du vet, det er en kraftig ferdighet som jeg tror mange mennesker kan relatere til hvor de er i en vinbutikk, og de ser på alle disse etikettene, og de går, jeg vet ikke det jeg vil ha. Så enten velger du det du vanligvis får, eller så får du bare den billigste tingen, eller den nest billigste tingen, eller hva enn tankeprosessen din er. Og så å lære å lese en etikett på en vinetikett betyr at du vet hvordan en vin kommer til å smake uten engang å åpne den. Og det er et ferdighetssett. Ikke sant. Og det er noe som er så lærerikt at jeg egentlig ikke har sett bli undervist ennå. Så den første boka er nesten ferdig. Det er hvordan man leser en fransk vinetikett, vi deler den opp i land, fordi jeg tror det er viktig å gjøre det på den måten. Ja, bare fortsett å følge den glatte troppen og fortsett å følge det, bare for å vite det, jeg har en agent som kommer snart for det også, noe som er utrolig, bare det har vært så mange muligheter. Og så det kommer til å være legitimt, det kommer til å hjelpe sliktroppen ut og bare få flere mennesker mer trygge på vin, som igjen alltid er målet mitt. Så det er et stort prosjekt jeg har jobbet med i disse dager, og kurset gjør det så knirkende og skinnende som mulig. Og så kommer disse bøkene.

Samantha Sette 31:59

Det er veldig spennende. Og jeg vil ikke gå glipp av favorittspørsmålet mitt stille folk, så før jeg glemmer det, sklir det meg er forventet du å ende opp der du er i dag?

Marie Cheslik 32:13

Vel, nei, jeg mener, selvfølgelig ikke. Dette er så latterlig. Så som om jeg ikke gjorde TikTok, vet du, å lage videoer sto ikke engang på registeret for meg. Men jeg har alltid elsket en jobb der den kan være kreativ. Og jeg kunne igjen få kontakt med folk. Så visste jeg at jeg ville gjøre en kreativ jobb for å leve? Sannsynligvis ikke. Jeg var igjen, litt for pragmatisk. Det var en grunn til at jeg ville bli sykepleier. Og det er en grunn til at jeg er så takknemlig. Jeg er sykepleier, jeg sier alltid til meg selv om slike viner skulle sprenges i morgen, og jeg hadde det ikke lenger. Jeg kunne fortsatt være sykepleier, jeg kunne, jeg kunne bare gjøre Botox-sykepleier-tingen og kalle det en dag, vet du, og bare føle meg trygg på at jeg ville være økonomisk stabil og være i orden til å gå videre til neste ting. Men det jeg aldri forestilte meg at jeg kunne gjøre denne jobben ville jeg gjøre på heltid? Nei, definitivt ikke. Men det har vært så kult. Det har vært slik. Du vet, jeg omtaler meg selv som en gründer. Og det pleide å få meg til å krype. Jeg pleide å hate det ordet. Det høres bare pretensiøst ut. Det er nesten som å kalle deg selv en liten. Ja, det er, det er som om det er noe med det, hvor du føler at du er mer enn du er. Men egentlig, det er ingen annen jobb som belønner deg for å forbedre deg selv mer, jo bedre jeg blir på slik og jo bedre jeg blir til å kommunisere vin, jo bedre blir jeg til å lage innhold, jo bedre blir jeg på XYZ-ting, jo bedre er slik kommer til å gjøre og jo bedre kommer jeg til å gjøre det. Og jeg ser belønningen for det økonomisk, og du vet, følelsesmessig, ikke sant? Det er ikke en annen jobb i verden som virkelig gjør det. Jeg kunne ha gått tilbake for å få mastergraden min som sykepleier eller anestesilege eller hva det måtte være, sørg for at du tjener penger, men du har fortsatt et tak, ikke sant? Du er fortsatt sånn: Ok, du gikk på skolen, du er ferdig. Gratulerer, du vet, liksom, med denne jobben. Det er som om jeg kunne, det kan bli til hva som helst. Du vet, jeg kunne, ja, jeg laget dette kurset, jeg skal skrive en bok. Du vet, kanskje det er en murstein-og-mørtel-situasjon i fremtiden. Du vet at det er så mye potensiale. Og det er det jeg synes er veldig spennende med det jeg gjør. Og jeg er så takknemlig for at jeg får forfølge denne reisen og at folk som deg selv, folk som Wine Enthusiast, liker, gass opp folk som meg, og jeg er bare takknemlig for hver mulighet som kommer min vei. Så jeg vil bare si, takk, folkens. Jeg setter pris på at. Det er ganske kult.

Samantha Sette 34:33

Vel, du er så fortjent til det. Og jeg tror for de fleste at usikkerheten om hva som er neste ville være veldig skummelt. Og jeg er sikker på at det ikke alltid er spennende, fordi det er skummelt. Det er usikkerhet, men jeg applauderer deg bare for at du har et så åpent, begeistret sinn om det og alle mulighetene som kan dukke opp i fremtiden.

Marie Cheslik 34:51

Ja, jeg er vrangforestillingsoptimistisk fordi jeg føler at du må være det

Samantha Sette 34:57

Chers til det og yeah, right. hvis vi lager en jubel, hva er det i glasset ditt?

Marie Cheslik 35:04

Jeg har iskaffe og vann foran meg. Men jeg har også en flaske 2007 Gigi Riesling som bare står her. Så jeg er takknemlig for å ha det, og kanskje jeg vil nippe til det senere som feiringen.

Samantha Sette 35:19

Vel, Marie, jeg antar at vi er på slutten av en samtale. Jeg ville takke deg for at du tok deg tid og bare igjen, anerkjenne prestasjonen din som en fremtidig 40-honorar, hvis det var noen siste ord, eller hvor kan lytterne våre finne deg? Ta ordet? Her er skuddet ditt.

Marie Cheslik 35:38

Ja, takk for at du lyttet folkens. Jeg vil at du skal være en del av slik-troppen. Jeg vil møte deg Jeg vil bli kjent med deg. Jeg ønsker å få deg begeistret for vin. Så sjekk ut enten Instagram Tik Tok eller YouTube slik viner S L I K viner og kom og si hei, kom gjennom skriv en kommentar. Ellers, sjekk ut nettsiden min. Ja, jeg har kurset for deg. Hvis du vil. Hvis du er nysgjerrig på vin og ønsker å bli mer kompetent om vin, anbefaler jeg definitivt at ellers, vet du, alt innholdet mitt er gratis, og jeg vil se deg på internett.

Samantha Sette 36:08

Sveip er det du gir uttrykk for takknemlighet igjen.

Marie Cheslik 36:15

Tusen takk. Jeg setter stor pris på det.

Jacy Topps 36:22

Å lære om vin trenger ikke være komplisert. Men ofte er det det. Begrepene og sjargongen som mange fagfolk bruker blir ofte sett på som barrierer og skremmende for forbrukere, spesielt de nyere forbrukerne. Vi i bransjen sier at utdanning er nøkkelen. Men kanskje det er mer tilgjengelig utdanning. Det er nøkkelen. Hva er dine tanker? Hvis du likte dagens episode, vil vi gjerne lese anmeldelsene dine og høre hva du synes. Du kan sende oss dine kommentarer og spørsmål på e-post på podcaster hos Wine Enthusiast. dotnet. Og hei, hvorfor ikke fortelle dine vinelskende venner om å sjekke oss ut for å huske, du kan abonnere på denne podcasten på Apple, Google, Spotify og hvor som helst ellers du hører på podcaster. Du kan også gå til wine enthusiast.com backslash podcast. For flere episoder og transkripsjoner. Jeg er JC topper. Takk for at du lyttet