Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Denne Populære Vinen Rangeringer Og Anmeldelser, Ideen Om Unike Oppskrifter, Informasjon Om Kombinasjoner Av Nyhetsdekning Og Nyttige Guider.

Kultur

Hvordan lage Chardonnay for tidene

Chardonnay er uten tvil en av de mest kontroversielle druene i verden. Smøraktige stiler har en tendens til å få mest kritikk: Noen elsker den rike munnfølelsen som produseres av malolaktisk gjæring , mens andre mener at teksturen distraherer fra druens sanne smak.



Å produsere en Chardonnay-stil som appellerer til begge leire er ingen liten prestasjon. Det samme er å navigere i stadig mer uforutsigbart vær og det eksistensielle problemet med klimaendringer. Gitt disse hindringene, hvordan lager man en Chardonnay med en konstant smaksprofil, år over år? Slik var utfordringen for Cara Morrison, vinmakeren til Sonoma-Cutrer vingårder .

Du vil kanskje også like: Den store Chardonnay-debatten: Å smøre eller ikke å smøre?

Morrison ble først forelsket i Sonoma-Cutrers klassiske Chardonnay for flere tiår siden. På den tiden planla hun ikke å gjøre en karriere innen vin - hun var opprinnelig en pre-med student ved University of California, Davis. Likevel erkjente hun tidlig at vinproduksjon blandet hennes vitenskapelige nysgjerrighet med kunst. Med tiden valgte hun å pivotere, og ble til slutt med i teamet hos Sonoma-Cutrer. Der balanserer hun innovasjon med tradisjon, noe som har hjulpet henne å lage en konsistent vin med varig appell.



Hør mens Morrison deler det hun skulle ønske flere visste om Chardonnay; hvordan vitenskap og kunst kan smelte sammen for å skape forskjellige vinstiler; og hvordan gammeldagse vinantrekk lokker en ny generasjon av drikkere.

  Apple Podcast-logo
  Google Podcast-logo


Avskrift av episode

Transkripsjoner genereres ved hjelp av en kombinasjon av talegjenkjenningsprogramvare og menneskelige transkriberinger, og kan inneholde feil. Vennligst sjekk den tilsvarende lyden før du siterer.

Høyttalere: Jacy Topps, Samantha Sette, Cara Morrison

Jacy Topps 00:08

Hei, og velkommen til Podcasten for Vinentusiast. Du serverer drikkekulturen til dem og menneskene som kjører den. Jeg er Jacy Topps. Denne uken snakker vi om Chardonnay. Chardonnay er uten tvil en av de mest misforståtte druene. Og litt kontroversielt hvis vi skal være ærlige. Likevel er det en av de mest populære vinene i USA. Samantha Sette digital nettprodusent satte seg ned med Cara Morrison for å diskutere den populære druen. Cara er direktør for vinproduksjon i Sonoma-Cutrer. Basert i Sonoma Valley, vinmerket etablert for over 40 år siden, er kjent for sin Chardonnay-produksjon. Så hør på mens Cara forklarer hvorfor hun byttet pre-med hovedfag for å studere vindyrking og enologi de mange faktorene som går inn i innhøstingen hvert år. Hva hun skulle ønske at flere visste om Chardonnay, og hvordan klassiske Chardonnay-vinprodusenter prøver å få inn de yngre forbrukerne. Kallet er en drømmesamling av California-viner, som tilbyr et distinkt utvalg av varianter, stiler og best i klassen appellasjoner. Vinmaker James McDowell gir hver vin en klar, enestående stemme, og jobber med kjente familiedyrkere for å lage Chardonnay, Pinot Noir og Cabernet Sauvignon mens han samler over 70 90-pluss-poeng i prosessen. Bli med i en av Callings, fullt tilpassbare vinklubber for første gangs tilgang til nye utgivelser, spesielle bibliotekårganger og mer. Med fire medlemsalternativer er det en klubb for hver vinelsker, motta tre forsendelser per år, eller prøv det månedlige abonnementet som leverer tre flasker i måneden rett på døren. For mer informasjon og tilgang, besøk oss hos den ringende wine.com backslash-entusiasten.

Samantha Sette 02:14

Hei alle sammen og velkommen til Podcasten for Vinentusiast. Mitt navn er Samantha Sette og jeg er den digitale nettprodusenten her hos Wine Enthusiast. Og i dag har jeg gleden av å snakke med Cara Morrison, tidligere Chardonnay-vinmaker og nåværende direktør for vinproduksjon ved Sonoma cutrer. For de som ikke er så kjent, er Sonoma cutrer ikke overraskende plassert i California. Sonoma Valley-etiketten har eksistert i over 40 år nå, og er kjent for sin Chardonnay. Hvis du er ny på vin, kjenner du kanskje igjen den gule etiketten, som Cara har spilt en hovedrolle i å lage gjennom årene. Men før vi dykker ned i vitenskapen og ulike forestillinger rundt Chardonnay, Cara, har du noe imot å dele litt mer om deg selv?

Cara Morrison 02:52

Sikker. Så jeg er Cara Morrison. Jeg har vært her på Sonoma cutrer og laget Chardonnay siden 2005. Og jeg elsker det og elsker å lage vinen her. Og det er en glede. Jeg vet ikke hva mer jeg skal si, vet du? Gift med to barn?

Samantha Sette 03:10

Det høres ut som en drømmejobb, antar jeg. Hadde du noen gang forventet at du ville ende opp med å lage Chardonnay for å leve?

Cara Morrison 03:16

Nei, nei, det var ikke meningen. Vel, ingen vet hva de skal gjøre når de starter, ikke sant. Jeg mener, jeg har en sønn som snart skal på college. Og du vet, han vet ikke, og jeg tenker bare hvor spennende det er? Bare for å gå inn i det ukjente. Og du vet, da jeg gikk på college, var jeg pre-med og visste at jeg likte vitenskap, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med det. Og så fant jeg nettopp vinproduksjon. Jeg har ikke vært på UC Davis og fant vinproduksjon, og det var det bare klikket og det traff så ja, der er du, du er med.

Samantha Sette 03:52

Ja. Og hva tror du inspirerte overgangen fra å være pre-med til å studere vin? Jeg legger merke til at det er mange likheter når det gjelder vitenskap, du vet, vinproduksjon er en vitenskap på slutten av dagen.

Cara Morrison 04:03

Absolutt. Og det vet du, det er jeg som gjør alt i livet. Jeg planlegger alt. Folk gjør narr av meg fordi jeg har regneark med alt. Men når det kom til karrieren min, snakket jeg seriøst bare med noen som var en gradsstudent og vinkultur og enologi, og jeg syntes det hørtes så interessant ut. Og jeg gikk på introduksjonskurset til vinproduksjon ved UC Davis. Det var bare begynnelsen av kvartalet, så jeg gikk til introklassen og jeg ble forelsket i den og jeg falt seriøst ut av professoren tilbake til kontoret hennes og ba om å bytte hovedfag og jeg endret det som den dagen, og det gjør jeg aldri noe sånt. Men det var så impulsivt av meg. Men det var som om det var dette lynet, og jeg trodde at vitenskapen og kunsten minimalt dreide seg om at det bare handlet om hvordan forskjellige vinprodusenter kan ta den samme vinen, de samme druene og lage helt forskjellige viner basert på stil. Og så er det vitenskapen bak fermenteringene, og jeg trodde dette var perfekt, det var en flott kombinasjon av vitenskap og kunst.

Samantha Sette 05:03

Det høres ut som om du virkelig lyttet til magefølelsen og intuisjonen din, som er så vanskelig på den tiden av livet ditt. Jeg er sikker på at alle føler det slik uansett alder, du hører på dette akkurat nå. Så applaudere det totalt. Det er en vanskelig ting å gjøre. Og du har rett, i at vinproduksjon ikke bare er en vitenskap, jeg tror jeg sa det før. Men det er dette kunstelementet for hvordan ser du at vitenskapen og kunsten de to komponentene virkelig viser frem i det du gjør?

Cara Morrison 05:29

Hvordan vises det i det jeg gjør? Vi vil?

Samantha Sette 05:34

Kan du lede oss gjennom vitenskapsdelen og kunstdelen og kanskje som hvor de smelter sammen?

Cara Morrison 05:39

Vel, det er jeg mener, selvfølgelig, det er vitenskapen om vinproduksjon fordi du vet, du ser på surheten og mursteinene, sukkerinnholdet i druen. Så alt handler om når du velger, men det er også smakene. Så du kan analysere all kjemien. Men du må fortsatt gå ut til vingården for å smake på den. Du kan ikke bare se på tallene si ja, velg det fordi jeg kan se på noen tall og tenke: Å, vi kommer definitivt til å velge dette. Og du kjørte ut til vingården, og ikke helt klar ennå. Og så overrasker det deg hele tiden. Så du må alltid på en måte sjekke, sjekke tilbake og bekrefte at du ikke bare kan se på et stykke papir og nei, så kunstdelen smaker og føler virkelig om hva, er dette vår stil? Igjen, det kan ikke skrives på et stykke papir? Nøyaktig. Du må smake for å vite det. Ja. Så det er, det er slik det henger sammen. Så det er å kjenne all bakgrunnen for å forstå hvordan vinen utvikler seg. Og du vet, å vite hva kjemien kommer til å endre, men også vite at hvordan den kommer til å smake og å tenke tilbake, åh, for 10 år siden smakte det slik, eller vi hadde forhold som dette. Og dette er hva vi gjorde. Og det fungerte. Og i å jobbe slik.

Samantha Sette 06:50

Ja. Så en dag i vingården, hvis du smaker på druene, og du vurderer som, hei, dette er stilen. Tar du det med til laboratoriet eller hvor du jobber for å vurdere kjemien? Er det noen kjemiske komponenter eller indikatorer på lignende, hei, dette er stilen, slik ser den ut.

Cara Morrison 07:07

Det forteller bare at du liker, sukkerinnholdet er syreinnhold, noe som gir deg gode indikatorer. Så vi har folk som går ut til vingårdene som akkurat nå er det høsttid, og de har folk som går ut til vingårdene for å hente drueprøver og bringe det tilbake til laboratoriet, og de får tall. Og så kunne jeg se på listen over tall. Og du kan se noen som tydeligvis ikke er klare. Men så kan du se at noen av disse kommer nærmere. Så du vet hvor du virkelig trenger å sjekke og se. Så det hjelper deg å veilede. Men så til slutt kommer plukkeropene fra smak.

Samantha Sette 07:35

Skjønner det?.Og er den prosessen forskjellig fra sort til sort? Vel, drue til drue.

Cara Morrison 07:42

I hovedsak er alt det samme, du vet, ser du, du kan gjøre det med hvilken som helst hodelag, du ser på det du vet, sødme og surhet, du vet, de er ikke alle de samme parameterne. Men igjen, kommer ned til smak i noen år, som i år, ikke sant? Det er et veldig kult år. Jeg vet, det er som varmt og resten av USA. Men det er veldig kult. i Sonoma County, California i hele sommer, har det vært veldig kult. Så det er mye senere høsting enn vanlig. Så smakene utvikler seg sakte. Men det er også du kanskje, vi trenger kanskje ikke komme til det samme sukkerinnholdet for å få de smakene vi vanligvis får som vi liker å ha. Så det er å vite at man må kalibrere hvert år og si at vi ikke trenger å velge så søtt i år, fordi smakene utvikler seg en uke og plukkes litt før.

Samantha Sette 08:27

Det høres ut som mange faktorer. Ja, jeg antar spesielt med 2023-høsten. Hvordan er dette kalde været? Du hentydet kort til det, men jeg vil gjerne dykke ned i det litt mer når det gjelder hvordan dette kaldere været påvirker når du høster druene og smakene og sukkeret som hva som er forskjellen mellom sukkerinnholdet, smak? Hvordan kommer alle disse faktorene sammen?

Cara Morrison 08:48

Å, gutt.

Samantha Sette 08:50

Vi kan få vi kan bli vitenskapelige og nerdete.

Cara Morrison 08:54

Så det er sukkerene, bare utvikling, du vet, bare utvikling av sukker over tid, og solen er en av de beste faktorene for å hjelpe deg med dette. Og i år har vi bare ikke hatt solen og varmen som vi vanligvis har. Og så surheten er at vi holder oss, noe som kan være veldig bra. Så vi kommer til å ha virkelig flotte naturlige syrer i år, og det er også med røde og hvite, det er en slags fenolisk garvesyrekarakter i druene. Så jo mindre rett de har, noen ganger er den for sterk av tannin og grønnhet. Som enhver umoden frukt, kan du smake den riktig, du vet, du har et eple eller til og med sure druer, du vet, at Whoa, dette er ikke klart. Så det er noen ganger at det ikke bare er syren, det er litt som en tanninbitterhet der, og så du prøver å se for fraværet av det, eller spesielt Chardonnay. Og i rødt ser du etter at de skal være litt mykere og ikke hardkantede. Så ja, det er mange forskjellige faktorer som kommer sammen, og det er det du ser og smaker. Så som om vi skal ut til Pinot-vingården senere i dag for å se om det er de klare til å plukke. Og vi håper at de har utviklet seg den siste uken og kanskje neste uke, de vil være klare. Så

Samantha Sette 10:11

Det er spennende. Lykke til med det nå. Jeg vet det kommer til å bli flott. Og jeg vil gjerne sone inn på Chardonnay, for korriger meg hvis jeg tar feil, men det er liksom der ekspertisen din er. Det er det vingården er kjent for. Og det er også et veldig hett tema som folk diskuterer når det gjelder Liker de Chardonnay? Og folk har veldig sterke meninger om Chardonnay. Så ja, jeg antar ... et godt sted å begynne kan være, du vet, mange holder seg umiddelbart unna Chardonnay fordi de synes det er for smøraktig uten å prøve det. Og det høres ut som om det varierer fra år til år, kan det hende at dette ikke er tilfelle. Så hva er tankene dine om det, at slags folk synes det er for smøraktig.

Cara Morrison 10:55

Det er et bredt trekk. Det er mye Chardonnay der ute. Og i vet du, da jeg begynte i bransjen på slutten av 90-tallet, handlet det om supersmørte Chardonnays. Og grunnen til at jeg virkelig elsker Sonoma Cutrer Chardonnay er at jeg først smakte den. Tilbake i ’99 husker jeg ikke og tenkte at dette er en Chardonnay den laget fordi den ikke var altfor eik. Den var ikke supersmøraktig, og den hadde bare veldig god syre, den hadde eik, men den komplimenterte frukten, den ga den munnfølelse og fine aromaer, men ikke overveldende. Og det er derfor jeg, jeg smakte Sonoma Cutrer, jeg ble forelsket i den. Og jeg fikk jobben et par år senere, noe som er flott. Så jeg fikk lage vinen jeg elsker i den stilen. Og derfor prøver vi å være konsekvente i stilen vår. Så vi har aldri presset konvolutten på smøraktig, vi faktisk hvordan du får de smøraktige karakterene fra denne modellen melkesyregjæring, som du konverterer eplesyre til melkesyre. Så eplesyre er i grønne epler og superhard og stram. og melkesyrer, som i yoghurt, og den er kremaktig og rund og rik. Og en del av en bireaksjon av den malolaktiske gjæringen er smøraktige aromaer. Så men du kan få en bakterie som gjør gjæringen, du kan få bakterier som lager mye av den smøraktige aromaen. Og du får noen som ikke gjør mye av den smøraktige aromaen. Og så sørger vi bare for at vi får noen som ikke lager den smøraktige aromaen. Så vi får den kremete munnfølelsen og teksturen uten den smøraktige aromaen. Så, ja, noen Chardonnay de virkelig presser den smøraktige konvolutten. Men som alt annet, må du utforske og se hva som finnes der ute. Og jeg vet det er vanskelig, du bare ser på en flaske, og du kan ikke si om den blir smøraktig eller ikke. Og så, men det er en flott ting du kan fortsette å smake og prøve. Og det er derfor det er flott at alle disse restaurantene har glass. Så du kan prøve forskjellige der ute og se hvilke du virkelig likte dem bedre stilen din.

Samantha Sette 13:06

Ja, og jeg mener, jeg elsker det. Og jeg antar for et nøtteskall, bare i tilfelle noen av lytterne våre ikke er veldig kjent med kjemikaliene og tankene som dette, denne omdannelsen av malolaktisk gjæring forårsaker smørsmaken ganske mye der ja, det er et slags produkt og det gjør det vet jeg ikke det rette ordet, den rette terminologien

Cara Morrison 13:27

Det er et sideprodukt, som igjen kan du på visse måter gjøre vinen som mange ganger en kran, men Chardonnay og fat og du gjør denne batonnoge, hvor de stirrer på bunnfallet. Og det hjelper også å spise opp diacetylen, som er den smøraktige komponenten. Så det er måter å dempe det på. Så det er ikke så overdrevet smøraktig, og det overvelder vinen og du kan ikke få frukten. Og det er slik det er kunsten som kommer inn i det igjen med vitenskapen. Så det ser på de to tingene sammen.

Samantha Sette 13:54

Absolutt. Og du nevnte også hvordan vinen hos Sonoma Cutrer ikke har endret seg mye. Det har vært ganske jevnt år til år. Og det er liksom kjennetegnet ved det. Det er tradisjon, men hvordan finner du spesielt nå som direktør for vinmaker med en så historisk tilstedeværelse? Hvordan balanserer du nyhet med den tradisjonen? For jeg vet også at Sonoma Cutrer har vokst fra å kun produsere Chardonnay til å ha en så mangfoldig portefølje. Og så har du i det hele tatt kommet deg bort fra den stilen, spesielt å være der så lenge?

Cara Morrison 14:26

Nei, det er på en måte vårt hoveddirektiv er å forbli i denne Chardonnay-stilen. Og det er derfor jeg jobber her. Jeg elsker dem. Så vi sørger for at vi holder oss til det. Vi gjør vertikale smaksprøver, vanligvis om sommeren og vertikaler eller når du smaker på samme type blandinger som vår Russian River Ranch Chardonnay, og vil smake Russian River Ranch en Chardonnay laget siste 10 år, så som 2021 til 20 2011 og vil smake en 10 år vertikalt og se hvordan og sørg for at stilen selvfølgelig blir eldre, så det er ikke alltid det samme, men du kan liksom få en følelse av stilen. Og vi sørger for at vi ikke svinger. Så vi gjør disse vertikalene bare for å holde oss i sjakk, for at vi ikke avviker fra stil eller hvordan ting har endret seg. Det er alltid litt variasjon mellom årgang og årgang. Du vet, Moder Natur gir deg det du har, og det beste du kan gjøre. Men vi prøver å holde det sammen. Så vi prøver å holde den samme stilen år etter år, konsistens er et av de største kjennetegnene til Sonoma cutrer Chardonnay, absolutt.

Samantha Sette 15:31

Og har kanskje laget ditt i det hele tatt utviklet seg, eller vinene totalt sett og vist laget i 2005.

Cara Morrison 15:39

Igjen, vi prøver å holde en konsistent, men vi er alltid, vi er alltid, vi ser alltid på nye ting. Så som i 2000, vel i 1999, begynte de faktisk å gjøre forsøk med skrukork, teste skrukork og kork og la de mest reserveviner av høyeste ende i skrukork. Fordi korker, som mange av dere kanskje vet, er korker et naturprodukt, og det kan gi noen ganger, det kan gi en smak som du bare ikke vil ha i vinen din. Uansett hvor mye du prøver å rydde opp i korkene, er det naturlig. Så vi begynte å leke med skrukorker, fordi det var det, du kan garantere at det kommer til å være vinen du legger i flasken, og at den ikke kommer til å endre seg på grunn av korken. Så i 2007 byttet vi til skrukork for over halvparten av vinene våre. Og faktisk vil dette året være 100 % skrukork for shard og pinos for årgang 2022. Så vi er spente på, så det er en slik utvikling, gjennom årene med testing og utprøving og ser at det er greit å bytte.

Samantha Sette 16:41

Det er enormt. Ja. Hva vil du si er fordelene utover det å importere den smaken av en skrukork, for skiller det seg for forskjellige varianter?

Cara Morrison 16:52

Vi har testet det godt, vi har i utgangspunktet Chard og Pinot, og så testet vi på Chardonnay og så testet vi testing og på Pinot og vi var fornøyd med resultatene, de gjør at korken i skrukorken har eldet forskjellig gjennom årene . Men totalt sett holder skrukorken mer av aromaene og smakene, den eldes bare langsommere og skrukork enn kork fordi det er mindre luft som slipper inn. Så vi har bare vært fornøyd med skrukork og mener også hvor mange produkter der ute gjør tvinge forbrukeren til å ha et spesielt redskap for å åpne det for å få tilgang til produktet ditt. Det er en adgangsbarriere å virkelig måtte ha en korketrekker hele tiden.

Samantha Sette 17:33

Å, det er en kamp. Jeg har nylig flyttet og jeg hadde en flaske vin. Det var ikke en skrukork, og jeg hadde ikke en korketrekker. Jeg kunne ikke åpne den. Jeg prøvde alt jeg prøvde å henge jeg prøvde alle jeg prøvde alle triksene og det fungerte ikke det var en tid. Det er som en flott utvikling. Det er virkelig spennende. Det høres på en måte ut som om det også bryter med dette elementet av tilgjengelighet, for de fleste tror nok ikke det er slik at en korketrekker øker tilgjengeligheten. Men det gjør det mer tilgjengelig, fordi vin kan være denne vanskelige tingen som folk sliter med. Og det er noe med en skrukork som bare føles mye vennligere for meg.

Cara Morrison 18:11

Å, absolutt. Jeg mener, foreldrene mine har trukket seg tilbake og flyttet til et pensjonistsamfunn, og alle vennene deres liker å få skrukorken nå fordi det bare er enklere og korketrekkerne er litt vanskelige for dem. Og så er det som hele aldersgruppen. Det er bare vennligere

Samantha Sette 18:28

Det er sant. Og jeg ville spørre om det er noe du vet, som vinmaker eller gjør den Sonoma-kutteren, er det noe dere gjør for å tiltrekke denne neste generasjonen av drikkere? Fordi det er et tema vi alle tenker på er, hvordan skal vi nå den neste generasjonen? Liker de Chardonnay? Hva er deres preferanser? Og jeg er nysgjerrig på tankene dine om akkurat det feltet generelt sett, med tanke på hva Gen Z synes om Chardonnayen din?

Cara Morrison 18:54

Vi vil alle gjerne vite hva den magiske kulen er. Vi leker med Chardonnay på boks. Så akkurat som vi begynte med skrukorker før mange gjorde det, bestemte vi oss for å hoppe inn i kategorien hermetikk bare for å se at den er helt annerledes. Du vet, den viktigste tingen jeg har lært er at aluminiumsbokser ikke er laget av glass og høres så tydelig ut. Aluminiumet reagerer helt annerledes med vin, da glasset er så nervøst at det bare ikke gir noen smak eller egenskaper som ikke slipper inn luft, og det er perfekt for vin. Så vi må bare finne ut av disse aluminiumsboksene for vin, og de utvikler seg over tid, og vi har, du vet, vi har utviklet en stil som fungerer for bokser Chardonnay, så mer som rustfritt stål mindre fat og litt litt skarpere stil. Så ja, det er et litt annerledes dyr. Men ja, vi legger det ut der. For omtrent et år eller to siden lanserte vi den hermetiske Chardonnayen

Jacy Topps 20:05

Og nå et ord fra sponsoren vår. Hvor kan du finne de beste gavene til gode lave priser som alle vil elske det Total Wine og mer. Selvfølgelig, med så mange flotte flasker å velge mellom, finn noe for alle på listen din, enten det er en Cabernet til søsteren din, musserende vin til kollegaen din eller en enkelt tønne bourbon til pappa. Og hvis du trenger hjelp, spør en av deres vennlige guider om råd. Med de laveste prisene på over 30 år, vil du alltid finne det du elsker, og elske det du finner hos Total Wine og mer. Brennevin selges ikke i Virginia og North Carolina. Drikk ansvarlig, vær 21.

Samantha Sette 20:50

Du hentydet litt til dette. Så å produsere den hermetiske Chardonnay høres ut som det er noen forskjeller i vinfremstillingsprosessen. Du tok opp rustfritt stål og hva var det skarpere? Du sa

Cara Morrison 21:00

Det var en skarpere, jeg antar at det bare ikke er for mye mer syre, men bare for å ha en frisk syre. Og også fordi det er rustfritt stål i det fatet, så du får ikke så mye av den kremete karakteren av fataldringen som på en måte gir oss kremethet i munnfølelsen, der hvis det er rustfritt stål, er det litt strammere og munnfølelsen som gjør det

Samantha Sette 21:20

Når du sa skarpere? Jeg trodde du mente som den biologiske genom-redaktøren. Jeg var som wow, jeg vil vite mer om denne hermetiske vinen

Cara Morrison 21:33

Nei, nei, vi er ikke så avanserte.

Samantha Sette 21:36

Som syrlig. Ok, vi er på samme side nå

Cara Morrison 21:40

Jeg er glad du ba om, som en avklaring.

Samantha Sette 21:44

Selvfølgelig er det spennende. Og ok, det gir mening.

Cara Morrison 21:48

Jeg bør også nevne at vår hermetiske Chardonnay heter ganske enkelt cutrer, jeg ville ikke nevne det. Så det er ikke Sonoma cutrer, det er bare cutrer fra Sonoma Cutrer. Så det er et litt annet merke, og de er morsomme katter, som boksene har disse gule og hvite stripene på seg og bare litt mer morsomme og interessante. Så yngre. Så vi prøver å fange oppmerksomheten til den yngre generasjonen med det.

Samantha Sette 22:13

Absolutt. Som du sa, det er vi alle. Og med det tenker jeg som du vet, personlig, jeg tenker på vin generelt. Vet du hva, hvorfor? Hvorfor kan vi ikke få flere til vin, men spesielt Chardonnay? Hva er noe du skulle ønske folk visste om Chardonnay, spesielt de som er litt bekymret for det og har sine sterke meninger?

Cara Morrison 22:34

Jeg tror det handler om å ha et åpent sinn. Jeg mener, alt om å smake vin bør handle om å holde et åpent sinn. Og så mange sier nei, jeg liker ikke den typen. Og de bare stengte den. Og så mange mennesker gjør det. Og du må bare si, å, la oss prøve det. Jeg mener, bare fordi jeg ikke likte det for 10 år siden, kunne stilen ha endret seg eller … min smak kunne ha endret seg. Det er så mange faktorer. Og så du må bare si: Ja, la oss prøve det. Det høres fantastisk ut. Jeg mener, når jeg er på en restaurant og de har litt vin, vet jeg ikke engang hvordan jeg skal uttale meg på listen. Det er den første som ønsker å bestille. Som, jeg vet ikke engang hva det er. Det må jeg prøve. Og jeg synes alle burde gjøre det, som, åh, det er en jeg har hørt om den Chardonnayen i årevis, spesielt på fester. Du vet, det er alle disse vinene ved et bord, og du kan prøve forskjellige. Eller jeg antar at jeg går på mange fester med det er mange vinprodusenter. Så det er bare forskjellige viner overalt. Og så Å, jeg trenger ikke å prøve den igjen. La oss se hva som skjer med det. Så det handler bare om å holde et åpent sinn og være positiv, og prøve nye ting. Så

Samantha Sette 23:42

Jeg elsker at det føles som et veldig friskt perspektiv, spesielt å komme inn i en Chardonnay som er tradisjonell. Og jeg la merke til at du gjorde et 40-årsjubileum, de samarbeidet med noen få andre vinprodusenter for å lage denne blandingen. Kan du dele mer om den opplevelsen? Fordi jeg synes det viser denne ideen om å prøve nye ting og være litt nyskapende samtidig som man holder fast ved tradisjonen.

Cara Morrison 24:03

Ja, vel denne. Dette var veldig gøy. Så 40-årsjubileet Chardonnay brakte vi tilbake, så i utgangspunktet er jeg den fjerde direktøren for vinproduksjon Sonoma og de tre foregående bibliotekene, og de dro da de har trukket seg tilbake. Og så denne gangen var de hovedvinmakeren. Og vi ringte Terry Adams og Bill Benetti, som var den tidligere direktøren for vinproduksjon gjennom årene, og vi tok dem med tilbake for å smake Chardonnay med oss ​​og lage blandingen, så vi hadde forskjellige komponenter fra de forskjellige vingårdene, og vi satte dem sammen med Bill og Terry og det var veldig spesielt å sette sammen den blandingen med folk som går Benetti som startet merket i 1981 Og så Terry Adams som var her i 30 år og så Mick og meg selv for å smake på alle vinene sammen og lage den blandingen . Så og da det som var veldig spesielt med den også, er at de smakte vinen. Og vi har som vår les Pierre vingård og vår cutrer vingård og vår vinehill vingård. Og de sa: Det er akkurat slik jeg husker at det smakte da vi lagde det. Så det var et stort kompliment at vi hadde holdt til stilen de hadde startet. Og så det er en flott blanding som vi setter sammen og vi legger den ut der. Og rett etter at vi flasket Philbin, var Eddie i midten av 90-årene. Vel, da vi smakte med ham, kommer han mot oss, å, jeg kommer ikke til å kunne smake på gane lenger data og smaken av vin. Og han er som: Å, vel, dette har toner av bla, bla, bla. Fordi helt skarpe kuttet ut kuttet alt. Og vinen og veldig innsiktsfull. Så han var det, det er en flott fyr. Men dessverre, rett etter at vi tappet på flaske, døde han. Og derfor har vi dedikert vårt 40-årsjubileum til ham. Så han er, du vet, grunnleggeren av vinmakeren, han startet hele stilene.

Samantha Sette 25:53

Det er vakkert. Og det må være litt sprøtt på en god måte for å se et selskap og en vin. Jeg vil ikke si transformasjon, fordi det har vært så konsekvent, men utvikler seg over tid og vokser. For dere er bare så kjente. Jeg mener, jeg er ganske ny i vinverdenen. Og jeg kjenner igjen etiketten, og jeg sa: Oh, wow, jeg snakker til henne. Det er sinnsykt. Og med det en berettiget gratulasjon for å være direktør for vinproduksjon. Nå vil jeg gjerne høre med den overgangen, hvordan ble din rolle og innvirkning på Sonoma Cutrer endret? Er det noe du har sikte på eller bare håper å ha innvirkning på der du er?

Cara Morrison 26:29

Vel, jeg antar at min innvirkning jeg vil at den skal være for å gjøre vinen så konsistent som vi har vært. Og så jeg har vært her siden 2005. Og Mick Schroeder, den forrige regissøren, vinproduksjon og Terry, jeg jobbet med dem begge. Og de ga meg alltid en ganske frihånd. Og så hvis jeg sa dette, prøv dette. Så la oss gjøre dette. Og de sa: Vel, ja, prøv litt av den nye gjæren eller de nye tønnene eller denne nye tingen. Og det er jeg føler at jeg alltid har hatt en innvirkning og alltid vært en del av teamet. Og så ser jeg bare mer av det samme som skjer. Det er bare, jeg antar at jeg ikke trenger å spørre om tillatelse lenger.

Samantha Sette 27:09

Det er sant, og det begynner å få oss til å endelig male bildet der selv om vinen er konsistent i Chardonnay, og du vet hva du skal få år til år, er triksingen bak kulissene der den varierer. Det er så mange faktorer å ta hensyn til, ikke bare miljøet, men du nevnte gjæren, fatene og alle disse faktorene produserer på en måte det samme. Men mange mennesker vet ikke hva som skjer bak kulissene. De er akkurat som en flaske kanel gode. Klart jeg vet hva jeg får. Men det er mer med bildet.

Cara Morrison 27:38

Det er, du vet, de trenger ikke å vite mer, jeg mener, glade for å begynne å lese den uten å vite noe, det er greit. Men det er flott at folk er så nysgjerrige og vil vite hvordan vin lages. Jeg bare finner det. Så interessant, fordi ikke alle de bare du kjenner, noen ganger når jeg er på et fly, vet du, du sitter der, og hvis noen du ikke kjenner, og de sier, hva gjør du? Og det er støtende? Har du lyst til å snakke eller ikke? Noen ganger brukte vinmakere og jeg omtrent de neste tre timene på å forklare hvorfor denne personen ... folk kan stille så mange spørsmål. Noen ganger er det sånn at jeg jobber i et laboratorium. Det er morsomt hvordan folk er så interessert i vinproduksjon i prosessen. Og det er så mange ting bak kulissene og som skjer med bruken av tønnene. Og igjen, fordi vi prøver å gjøre vinen vår konsistent, men Moder Natur gir oss forskjellige druer hvert år. I utgangspunktet er det ikke akkurat det samme, du vet, korn eller noe når du lager brennevin og de har visse parametere og du kan passe inn at vi får inn disse druene hvert år vet ikke hvordan vi skal lag disse druene akkurat som vi gjør hvert år, så du må liksom Tinker der, du håper å plukke dem med samme modenhet hvert år. Men igjen, været er været, må liksom jobbe med det. Så det gir en utfordring, og så jeg liker den utfordringen for hvert år, det er et nytt puslespill å sette sammen, vet du, jeg gjør puslespillet mitt Wordle og mine forbindelser det samme du vet, det er hvert år jeg har en ny blyant, så jeg lager team

Samantha Sette 29:17

Og hvordan er det? Jeg skal trekke en dum parallell hvordan er det i lavsesongen? Du vet som om du var en idrettsutøver og vinproduksjon er din sport akkurat nå, og akkurat nå er du i sesong som om det er innhøstingssesongen. Hva skjer etter det, for eksempel begynner du å ruste opp med en gang til neste år?

Cara Morrison 29:32

Å nei, du har fortsatt med ettervirkningene å gjøre. Det er du vet at alle vinene og fatene er tatt den har gjæret eller og det er slik, da ser du litt på ok, hva har vi og trenger vi å røre mer for å få mer munnfølelse og tekstur trenger vi bare la det lages slik at det er å vite når man skal gjøre noe og ikke gjøre noe noen ganger tenker jeg på vinproduksjon under aldringsprosessen. Jeg kaller det liksom barnevakt, du vet, barna har det bra. Du trenger ikke å gripe inn. Men barna slåss, du må gjøre noe og hjelpe dem. Og så er det det samme der du vet, de fine, du kan bare la det være, du vet, rørt av og til, fortsett å smake, sørg for at alt er bra. Og noen ganger kan det bare trenge litt mer feil eller noe. Jeg vet ikke. Uansett, så du bare smaker på sesongen. Så ja, det er andre ting å gjøre. Vi tapper på flasker. Det er en stor del av prosessen. Det er ikke fullt så snakket om. Men ja, det er mye tapping på gang den viktige delen eller så ville ikke komme til kundene. Så. Og jeg antar at vi begynte å ruste opp om sommeren, begynne å planlegge for neste gjest.

Samantha Sette 30:38

Og jeg antar å gå ut av denne lille sportsanalogien jeg har her, hva er en seier? Hva er en seier for innhøstingen? Du vet, det er ingen trofé, det er ingen mesterskapskamp. Hva er en seier for innhøstingssesongen?

Cara Morrison 30:49

Hva er gevinsten? Jeg mener, det er aldri umiddelbart. Vel ok. Det er umiddelbart, alle druene er inne, du er som, puh, ok. Ingen tap. Så vi vant der. Men det er, du vet, det er vi nettopp hadde et arrangement med noen klubbmedlemmer. Og de sa bare hvor mye de elsker vinene og gjorde en god jobb år etter år. Og det er bare vinden akkurat der når folk elsker vinen din, og de takker deg for den. Og det faktum at det selger og folk drikker det. Jeg mener, det er en seier der. Folk nyter vinen. Så, du vet, jeg trenger ikke vinresultatene eller klapp på skulderen. Det er bare hyggelig å se folk nyte det og ha det bra.

Samantha Sette 31:29

Absolutt. Og det er en slags kultfavoritt. Du vet, det er gjenkjennelig. Det er kjent. Og igjen, jeg er en yngre drinker. Og jeg kjenner mange mennesker som vil ta med en flaske Sonoma cutrer Chardonnay, og de mener at dette er bra. Og jeg er liksom, takk. Jeg vet.

Cara Morrison 31:46

Se, det er en seier der. Hvis jeg kan, kan jeg snakke om vinlaget

Samantha Sette 31:52

Ja, vi vil gjerne høre

Cara Morrison 31:54

Så nå med endringene har vi et helt kvinnelig vinlag?

Samantha Sette 31:58

Å, det er stort.

Cara Morrison 31:59

Ja. Så du vet, jeg har vært her siden 2005. Lage Chardonnay. Vi har Zidanelia Arcidiacono, som har laget Pinot siden 2015. Og nå har hun blitt forfremmet til senior vinmaker. Så hun kommer også til å lage skåren og føre tilsyn med Pinoten. Og så har vi Sam Parsa, som har blitt med på laget. Og hun pleide å være praktikant her i 2015 og 16. Og så tok vi henne tilbake akkurat i sommer som en tredje vinmaker. Og det var ikke vår intensjon å ha alle kvinnelige kvinnelige vinlag. Det bare skjedde liksom. Så vi er veldig spente på dette også.

Samantha Sette 32:39

Ja. Hva tror du er en av de jeg vet at det ikke var med vilje at dette endret seg. Men ser du noen forskjeller fra nå i forhold til tidligere og hvordan du vil operere og hva du gjør og bare energien i rommet når du lager vin?

Cara Morrison 32:53

Vel, vi er mye mer pratsomme. Veldig god kommunikasjon. Og jeg tror jeg har lagt merke til at fordi vi også har vår direktør vingårder er kvinnelige, som er ganske sjelden. Hun leder et team på 50. Hun er den eneste kvinnen hun forlater det, noe som er veldig kult. Så kommunikasjonen mellom teamene våre og innad i hverandre er bare fantastisk. Og det er en ting jeg har lagt merke til, jeg mener, det er at det ikke er slik at alle kvinner er super kommunikative, men vi vil gå med den teppe stereotypen. Så, men vi er veldig gode. Og vi kommer alle veldig godt overens. Og det gjorde vi alltid med Mick også. Han var virkelig flott å snakke med, men vi, det blir litt høyere. Tre av oss. Men det er veldig gøy. Og jeg synes det er flott, for faktisk var Zidanelia også en praktikant her tilbake i oh sju. Og så kom hun tilbake i 2015 som vinmaker. Så det føles også bra. Igjen, det du har snakket om hva en seier er, det er vinnerne, folk vil komme tilbake og jobbe med deg. Og det sier mye og det betyr mye. Og det hjelper bare å bygge det teamarbeidet. Fordi vi alle kommer overens og kan stole på hverandre. Jeg antar at det er en stor ting at vi har mye tillit. Så det er flott.

Samantha Sette 34:09

Ja, og jeg vil gjerne vite det, for noen kvinner der ute som lytter som ønsker å bli med vin? Det må være litt vanskeligere objektivt sett, og har du noen råd eller visdomsord og liker å ta tak i disse utfordringene? Og hvordan bryter du inn hvordan du kommer dit?

Cara Morrison 34:23

Vel, jeg gjorde det mye lenger siden enn folk nå. Forhåpentligvis er det ikke like vanskelig. Jeg må si at jeg egentlig aldri så det som en barriere. Det slo meg bare aldri inn. For noen ganger er det bra å være uvitende. Og jeg bare når jeg får tankene mine innstilt på noe, gjør jeg det, og du vet, noen ganger sa folk ting som: Å, tønnene er større enn deg, eller hvordan kan du gjøre dette? Fordi du er så liten, er det forskjellige ting, og du bare ler av det og går videre, og på en måte er det mer som jeg skal vise, det gjør deg mer bestemt på å gjøre det og mer bestemt på å få det til å fungere. Så du må bare, så lenge det er noe du virkelig vil ha, og du fortsetter å jobbe mot det, er det også å skaffe de rette menneskene, jeg har bare tilfeldigvis jobbet med noen virkelig fantastiske mentorer gjennom årene. Og de er veldig oppmuntrende av meg. Så det er når du velger jobbene dine. Det er, du vet, det er du ikke, de intervjuer deg ikke bare, du intervjuer dem og sørger for at de er mennesker du kan jobbe med. Og det vil være nyttig for din karriere. Og det er litt planlegging litt flaks. Så jeg tror du bare må fortsette med det. Og hvis det ikke fungerer, finn et annet sted som er bra

Samantha Sette 35:39

Jeg elsker det. Ja, vinproduksjon kan være. Det er et så fint felt. Og for alle der ute som ønsker å komme inn i det, er det sånn, hvordan gjør du det? Hvordan gjør du druer til vin? Og det er mange trinn der. Og spesielt som kvinne, vet du, det styrkingsaspektet som jeg elsker at du berørte er kritisk. Og få foten frem på døren, men fremover å gå frem og komme dit. Vel, Cara, jeg vil ikke glemme dette spørsmålet, fordi vi spør om dette i hver episode, men jeg skal gi deg et lite forbehold. Så du kan ikke si Sonoma cutrer Chardonnay, men hva er det i glasset ditt? Vi spør på slutten av hver episode Hva drikker du? Hva elsker du akkurat nå? Er det noen vin du er veldig spent på? Og jeg vil gjerne høre hva som er i glasset ditt.

Cara Morrison 36:22

Hva er i glasset mitt? Å, gutt, det er høstesaft. er i glasset mitt. Drue juice. Det har jeg alltid. I løpet av sommeren har jeg et mykt sted for roseviner. Og jeg er så glad for at roser endelig har brutt gjennom. Jeg mener hele 2000-tallet. Vi sa hele tiden at Rose kommer til å klare det. Og alle ville ha en grunn til at det ikke ville selge fordi alle tenkte tilbake på de hvite Zin-dagene og de trodde det kom til å bli søtt. Og så kom det til slutt en slags nyere generasjon som ikke hadde alle hengene på Rose og som rødvin fra den hvite zin-dagene på 80- og 90-tallet. Så jeg bare elsker at tørre roser er der ute, og vi kan vi få tilgang til dem, og det er så mange forskjellige typer å få, og det er en rekke forskjellige butikker, og ja, jeg tror bare at roser passer så godt sommeren og det varme været . Så jeg antar at det er min tur hvis jeg ikke drikker Sonoma cutrer Chardonnay.

Samantha Sette 37:31

Det er så interessant. Jeg føler at jeg har vokst opp rundt folk der det er som om Rose er tingen. Du vet, som Rose, det var vin. Ingen drakk rød- eller hvitvin. Det var Rose. Det visste jeg aldri. Det var egentlig ikke en stor ting. Bare et par tiår tilbake. Det er sinnsykt.

Cara Morrison 37:46

Vel, det var store hvite Zin Shutter Home. I gamle dager. Ja. Og så, men så var det. Ja. Alle bare antok, åh, hvis den er rosa, er den søt. Jeg kommer ikke til å røre den. Og så det var så flott. Når vi kunne bytte den bryteren og gå til tørre roser. Det var bare slik at det er en seier til

Samantha Sette 38:12

En ting jeg elsker med det ene treet er at jeg føler meg som et vitnekollektiv. Det er ikke bare vingårdsspesifikt. Det er for alt det er for alle. Det er en veldig samarbeidende, gledelig, du vet, delt lidenskap, som jeg føler

Cara Morrison 38:24

Det er du vet, og det fine med vinindustrien er at vi er så vennlige med hverandre. Vi gikk alle på college sammen, vi jobbet på en vingård sammen en praksisplass, vi ser hverandre på messer, det er bare slik at alle på en måte kjenner hverandre i vinen og gjør en del av den. Det er veldig liten industri på den måten, og vi jobber sammen. Så vi lager faggrupper som jeg opprettet denne gruppen kalt Charda-nerder for en stund. Og vi ville komme sammen og bare snakke om Chardonnay og nerdete Chardonnay-ting om vinproduksjon og dele eksperimenter og ting vi gjør i vingården og bare dele kunnskap. Det er veldig samarbeidende i hele bransjen.

Samantha Sette 39:06

Det høres spesielt ut vest i California, hvor alt er konsentrert her.

Cara Morrison 39:12

Nøyaktig. Men selv de små regionene du kjenner, de kommer virkelig sammen. Jeg jobbet for å høste i Long Island, New York, helt tilbake da og du vet, de ville komme sammen og gjøre lignende ting fordi det er litt og de prøvde å promotere innenfor og og dele ideer og overalt du gjør det liker det som skjer der. Som i begynnelsen av hver høst begynner du å ringe vennene dine. Får du dette? Ser du dette også? Og hva synes du vi skal gjøre med dette? Hva er dine ideer? Så dere preller alltid ideer fra hverandre? Og mannen min er vinmaker. Så jeg har som en intern konsulent for hverandres huskonsulenter. Så de gode middagssamtalene kommer ikke til å ligge og drikke vin, og at vi bare begynner å snakke om det og forskjellige ideer.

Samantha Sette 39:56

Vel, har du noen siste ord jeg vil åpne bordet med alt du vil dele, enten det er om vin, Chardonnay, som er vin, eller deg selv og reisen din, alt du vil dele for vinentusiastene der ute .

Cara Morrison 40:10

Å, gutt, jeg burde hatt noe reddet. Ja, jeg antar at det eneste å si er at det bare fortsetter å nyte og elske vin og prøve nye ting. Jeg mener, det er bare det morsomste med vin er oppdagelsen. Og du vet, å komme ut til forskjellige vingårder og smaksrom og se hva de har er supergøy ​​eller bare smake på forskjellige viner du aldri har hørt om. I glasset kan du selvfølgelig prøve Sonoma Cutrer Chardonnay når du kan, men også å utforske og se hva som er der ute er en av de morsomste delene.

Samantha Sette 40:48

Absolutt å vite hva du liker, men være åpen for hva annet som er der ute og ta den erfaringen på en måte. Jeg absolutt elsker det. Og Cara, du har vært en fryd å snakke med uttrykk for takknemlighet. Jeg er sikker på at lytterne våre føler det samme. Og med det har det vært flott å chatte med deg i dag.

Cara Morrison 41:05

Takk, Sam, det har vært hyggelig å chatte med deg også.

Jacy Topps 41:13

Ingen vin inspirerer like mange sterke meninger som Chardonnay til eik eller ikke til eik, mallow eller ingen myk. Som de fleste druer, vil Chardonnay uttrykke seg forskjellig avhengig av terroir og fordel. Med så mange Chardonnay-produsenter over hele verden, er stilene uendelige. Så kanskje vi som vindrikkere burde prøve å holde et åpent sinn. Hva er dine tanker? Hvis du liker dagens episode, vil vi gjerne lese anmeldelsene dine og høre hva du synes. Du kan sende oss dine kommentarer og spørsmål på e-post på podcasten hos Wine Enthusiast. dotnet hei, hvorfor ikke fortelle dine vinelskende venner om å sjekke oss ut for å huske, du kan abonnere på denne podcasten på Apple, Google, Spotify og andre steder som hører på podcaster. Du kan også gå til wine enthusiast.com backslash podcast for flere episoder og transkripsjoner. Jeg er JC topper. Takk for at du lyttet